4. 9. 2025 – 15.00

Za otroke gre!

Audio file
Vir: Spletna stran Slovenske vojske, priredili avtorici.
Kaj dela ministrstvo za obrambo pri prvošolcih?

V ponedeljek je pragove osnovnih šol prvič prestopilo slabih 20 tisoč otrok, ki so igralnice in postelje vrtcev zamenjali za šolske klopi in delovne zvezke. To priložnost je želelo obeležiti tudi … ministrstvo za obrambo? V dogovoru z ministrstvom za vzgojo in izobraževanje so prvošolcem po celi Sloveniji podelili slovenske zastavice, nekaj šol pa so obiskali tudi predstavniki ministrstva in prvošolčke nagovorili. Tako je obrambni minister Borut Sajovic obiskal Osnovno šolo Antona Tomaža Linharta v Radovljici in njeno podružnico, državni sekretar Boštjan Pavlin Pirniče, državni sekretar Marko Lovše Polje, Ankaran pa Mateja Rokvič iz direktorata za obrambne zadeve.

Kaj pa predstavniki ministrstva za obrambo sploh delajo v osnovni šoli, kaj šele v prvem razredu med pet in šest let starimi otroci? Spodbujajo domoljubje, prijaznost in sodelovanje, kaj pa drugega!

Minister za obrambo Borut Sajovic je prvošolčke nagovoril tako, citiramo: »znanje je pomembno, a še pomembnejše je, da nikoli ne pozabimo na spoštovanje – drug do drugega, do sošolcev, do učiteljev in do domovine. Smo majhen narod, zato moramo držati skupaj, biti povezani, prijazni in ponosni na to, kar smo. Naj bo prvi šolski dan začetek vaše poti, na kateri boste rasli v znanju, prijateljstvu in ljubezni do Slovenije«.

Zakaj pa nadobudne prvošolčke prav na prvi šolski dan sprejmejo ravno predstavniki ministrstva za obrambo? Ne vemo! Ker nam novinarkam ni padlo na pamet, kaj za vraga bi lahko ministrstvo za obrambo doprineslo mladim umom, ki so v šolanje šele vstopili, smo se obrnile na direktorja Pedagoškega inštituta Igorja Ž. Žagarja. Ta je v svojem komentarju dogodka ocenil, citiramo: »če z indoktrinacijo začneš že v 1. razredu, se bo do izbiranja poklica in nadaljnjega šolanja v 8. in 9. razredu ravno prav prijelo. Takrat bo MORS v šolo namesto zastavic lahko neženirano privlekel še havbice in mitraljeze. Kajti ni ga večjega spoštovanja domovine, kot je služenje obrambi domovine.« 

Služenje obrambi domovine, čeprav v prvem razredu skrajno nepotrebna in neprimerna tema, samo po sebi ni nujno vedno napačno. Problem se pojavi, ko besede o služenju obrambi domovine v resnici pomenijo služenje interesom imperialističnih sil, kot je denimo NATO pakt, ki od naše prelepe domovine za svoje projekte zahteva vedno več denarja. Zaradi drastičnih višanj izdatkov za obrambo ne bi bilo presenetljivo, če bomo posege MORS in vojske v šole v večjem obsegu videvali tudi v prihodnosti.

MORS je za sprejem prvošolcev, ki je letos potekal prvič, a ga zaradi dobrih odzivov nameravajo ponoviti v prihodnjih letih, odštel slabih 23.700 evrov. Po neuradnih informacijah so avgusta vse osnovne šole prejele dopis, v katerem je ministrstvo šole obvestilo o sprejetju dogovora o deljenju zastavic prvošolcem in jih povprašalo, na kakšen način želijo zastavice prevzeti. V istem dopisu je ministrstvo šolam ponudilo tudi, da se lahko sprejema novih šolarjev udeleži tudi predstavnik ministrstva ali predstavnik Slovenske vojske v uniformi.

Kaj uporabnega pa bi lahko otrokom, ki so v osnovno šolo šele vstopili, ki se še niso učili branja in pisanja, povedal vojak v uniformi? Na ministrstvu so nam povedali, da so vodstva šol v preteklosti večkrat izrazila željo po prisotnosti pripadnikov Slovenske vojske pri posameznih učnih vsebinah. Sporočili so nam tudi, da se kljub temu nobena od njih ni odločila in zaprosila za prisotnost uniformiranega predstavnika vojske pri delitvi slovenskih zastavic. Prvošolce so tako obiskali le predstavniki ministrstva, za to se je odločilo 60 osnovnih šol. Na preostalih osnovnih šolah so zastavice novopečenim šolarjem podelile razredničarke.

Slovensko zastavico je ministrstvo v novici o dogodku označilo za simbol poguma, pripadnosti in veselja, medtem ko naj bi v dopisu, ki so ga prejele osnovne šole, zastavo predstavili kot simbol samostojnosti in suverenosti. V odgovoru ji je ministrstvo pripisalo še pomen spodbujanja naših športnikov in vrstnikov na prireditvah, dodali pa so še, da otrokom zastavice koristijo tudi drugače, citiramo: »ob posebnih priložnostih in občinskih ali državnih prireditvah pa lahko skupaj s svojo družino, ki je nosilka vrednot, izrazijo povezanost in pripadnost svojemu kraju in državi

Tako pa so namen projekta opisali v Službi za strateško komuniciranje ministrstva za obrambo, citiramo: »ministrstvo za obrambo je, tudi kot simbolični spomin na prvi šolski dan, vsem prvošolcem in prvošolkam na začetku šolskega leta 2025/26 podarilo slovensko zastavico, ki kot državni simbol ponazarja našo samostojnost, pogum in pripadnost. Poleg slovenske himne je nepogrešljiva na šolskih, lokalnih in državnih proslavah ter športnih prireditvah. Na držalu zastavice je zapisan datum prvega šolskega dne oziroma vstopa v osnovno šolo

Ž. Žagar komentira, citiramo: »šola odslej torej ni več predvsem prostor pridobivanja znanja, ampak topla greda banalnega nacionalizma, kjer se, mahajoči s plastičnimi zastavicami, medsebojno prepoznavajo kot domoljubi, kos raznobarvnega blaga pa postaja poosebljenje domovine. Seveda bi bilo za šolski kontekst veliko primernejše darilo pobarvanka ali kartonka ali kaj podobnega, v čemer bi otroci dejansko spoznavali svojo domovino, ki naj jo spoštujejo – ampak, to je za vojaški rezon prekomplicirano. Mahanje z zastavico pa je preprosto, takorekoč refleksno

Ministrstvo zastavo tako verjetno vidi kot vsestranski simbol, ki mu lahko pripišemo kakršen koli pomen, če si to zaželimo. Kljub temu, da slovensko zastavo v politične namene uporabljajo predvsem stranke na desnem polu političnega spektra, je zastava glavni državni simbol, ki ga bodo otroci tekom šolanja še dobro spoznali. Zakaj mora biti torej prva izkušnja s tem simbolom v šoli v kontekstu obrambe in oboroževanja? 

Povezovanje slovenske zastave in domoljubja z obrambo domovine pri otrocih, ki morda sploh še ne znajo izgovoriti črke r v besedi oboroževanje, je nedopustno. Na to ne moremo gledati drugače, kot na pripravljanje terena za prihodnost. Kljub temu, da otroci ne vedo o orožarski industriji, vojnah in genocidih, ki se dogajajo po svetu, pa je zanimivo, da je njihov prvi šolski dan pospremila institucija, ki tovrstna dejanja posredno ali pa neposredno podpira. 

Tudi, če odpišemo vse ostale faktorje – kljub temu, da jih ne bi smeli – pa je prihod predstavnikov ministrstva za obrambo in potencialno vojske k otrokom, ki doživljajo veliko spremembo, skrajno bizarna ideja. Prva stvar, ki jo hočejo otroci videti v novem okolju, so seveda uradno napravljeni državni uslužbenci in vojaki v uniformi. Ti nimajo nobenega pedagoškega znanja in tako nimajo razloga za nagovarjanje šolarjev, sploh pa ne o domoljubju.

Prostora za vojsko v osnovni šoli ni. Prostora za poceni nacionalizem v obliki malih slovenskih zastavic v osnovni šoli ne bi smelo biti. Če želi politika pri najmlajših spodbujati domoljubje, naj za to poskrbi s kvalitetnim javnim šolstvom, ki otrokom celostno predstavi državo, v kateri živijo.

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

Napovedi